GrimsLove

Hej! Som många av er vet har jag nu avslutat mina 1,5 år på Grimslöv folkhögskola där jag har studerat Turism, rekreation och service. Tänkte dela med mig av några bilder från utbildningen som både fått mig att utmana mig själv och gett mig fina minnen för livet. Nu kör vi!!

Redan några få veckor in på utbildningen packade vi resväskorna och åkte till varmare breddgrader. Cypern, Ayia Napa var under en vecka vårt klassrum där vi övade på guidning i stekande sol, provade på att dyka, arrangerade olika aktiviteter för klassen och skrev prov vid poolkanten.
Höjdpunkten på denna resa var dykningen. Så häftigt att kunna simma nere vid botten och uppleva det marina liv som finns där nere. Helt sagolikt.
En bild på mig och Katarina får avsluta vår resa i Ayia Napa, Cypern.

Vi förflyttar oss från värme till kyla. I mars satte vi kurs mot Idre för en vecka med skidåkning, för mig som tidigare stått på skidor enstaka gånger var detta en utmaning och en resa helt utan någon förväntan. Vi åkte både längd och utför och fick allihopa gå i skidskola för att bli bättre skidåkare. På bilden ser ni mig Jonna, Michelle, Jannike och Emelie i långfärdsspåret.
Mina fina skidkompanjoner Emelie och Arnela tar en fikapaus under vår långfärdstur som tog rekordlång tid. Idre var helt klart min absoluta höjdpunkt på hela vår utbildning. Finns inte ord som kan beskriva hur roligt jag hade det under denna vecka, det var även här som jag fann och kom närmare både Em och Arne som nu blivit mina närmsta tjejkompisar.
Vi samlades vid skoterythyrningen en tidig morgon för att prova ut hjälmar och få en genomgång av hur skotrarna fungerar. Vi hoppade sedan upp på skotrarna och gav oss iväg. Efter en tur i skoterleden kom vi fram till en myr där vi fick gasa upp ordentligt och köra på egen hand.
 Fin vy på toppen av Idre där vi slingrade oss ner för blåa och röda backar. Så härligt att känna vinden i ansiktet och snön som yr under skidorna.     Tack Idre för denna gång!

Till nästa äventyr höll vi oss på hemmaplan i Smålands skogar. Vi packade våra ryggsäckar med stormkök, tält sovsäckar och frystorkad mat, allt vi kunde tänkas behöva för vår tvådagars vandring på Utvandrarleden.
Med trötta fötter och hungriga magar bjöds det trots allt på glada miner när vi kom fram till vårt lunchstopp för dagen.
Efter några timmar med vandring och guidning längs vägen nådde vi slutligen fram till vår lägerplats. Vi tog av oss kängor och ryggsäckar och började med att sätta upp våra tremannatält. Några passade på att svalka av sig i det kalla vattnet medan andra la sig för att vila i sina sovsäckar. På stormköket lagades olika maträtter och från lägerelden hördes glada röster.
Mitt fina tältlag bestående av Emelie och Kristina.

Nästa äventyr blev en tripp till Blekinge för en äventyrsvecka med klassen. Vi började vårt äventyr med att paddla kajak till Tjärö där vi slog upp våra tältkåtor och lagade mat på stomrkök. På kvällen slogs vi med myggor samtidigt som vi såg solen gå ned i skärgården.
Trötta i armarna efter två dagar med paddling gav vi oss sedan på klättring i den stekande solen.
Mitt tältlag, Kristina och Emelie i ett försök att laga någon typ av efterätt på stormkök. Genomförandet var otroligt roligt men resultatet blev lite av en flopp. haha. Detta var en av flera utmaningar i en tävling liknande "The Amazing Race" som vår lärare hade arrangerat åt oss.

Emellan alla våra utflykter och resor hade vi även en hel del tid till att hitta på egna festligheter som klass. Här har vi något typ av knytkalas med djurtema i fokus. Det lagades vegansk kladdkaka, bjöds på snacks och delades ut signatur medaljer. Jag blev t.ex. "klassens revolt".
Det är stunder som dessa, mysiga och fyllda av skratt som man kommer att sakna. Vilka härliga människor man har fått äran att lära känna.

Skolavslutningen i maj när vi flyttade ifrån skolan och istället påbörjade vår tredje termin på distans med praktik. En dag fylld av tårar och avsked men samtidigt förväntan och spänning inför vad som kommer efter.

Vår sista resan tillsammans gick till Afrika och närmare bestämt Tanzania och Zanzibar. En resa utöver det vanliga med kontraster i mängder. Har skrivit ett inlägg här om den fantastiska upplevelsen!
Vi spenderade tre dagar ute i buschen med safari. Vi såg oändligt mycket djur där lejon och flodhästar var de största höjdpunkterna. Att vi får göra detta genom skolan är helt otroligt!!
Efter några dagar ute i vildmarken packade vi ihop våra saker och satte kurs mot Zanzibar för några sista dagar av sol och bad.
Sista dagen innan det var dags för oss att flyga tillbaka till Sverige överraskades vi med en god frukost på stranden. Vi avnjöt färska frukter och nypressad juice till en vy tagen direkt ur en film. Här var der verkligen magiskt. Ett paradis!

Inför vår allra sista kursträff och julavslutning var vi äntligen samlade hela klassen igen, första gången sedan vår avslutning i maj. Vi hade en hel del att prata ikapp om praktik och resor osv och spenderade hela veckan i varandras sällskap. Vi ställde också upp med två lag i den årliga lucia-volleyboll turneringen där vi kom till semifinal. Fredagen den 16 december blev den sista dag tillsammans som klass och det var med blandade känslor som vi kramade om varande och sa "hejdå", enligt mig är det dock ett "vi ses" då jag inte kan släppa många av dem riktigt än.

Tiden på Grimman (Grimslöv) har varit en fantastisk tid där jag har träffat fina vänner, varit en del av en helt underbar klass, lärt mig nya saker, utvecklat mig själv och viktigast av allt skapat förbannat fina minnen. Jag har verkligen trivts på denna skola och med alla människor runt omkring mig, att bo så nära inpå andra och alltid ha någon att vända sig till om både högt och lågt har inte bara varit en trygghet utan ett privilegium. Som klass har vi tillsammans utmanat oss själva, delat skratt, tårar och svett och varit med om grymma äventyr som många enbart drömmer om. Detta har varit min vardag de senaste året och det är med både tårar och glädje som jag avslutar detta kapitel och öppnar mina famnar för nästa äventyr. Tvåtusenfemton- och tvåtusen sexton kommer ALLTID ligga mig varmt om hjärtat.