Großglockner

Hallå! Helgen spenderades i Zell am see med cykling uppför Großglockner och även en och annan barrunda. Efer fredagens gokart här i Melk började vi vår tre timmars långa bilfärd till Zell am see där vi skulle bo över helgen, väl framme omkring kl 10 på kvällskvisten gick vi till en restaurang/bar där vi träffade en mycket rolig och glad servitör vid namn Josef. Även att han hela tiden pratade tyska med oss var han mycket rolig och underhållande, han bjöd oss även på flera gratis snaps. Lördagen var dagen med stort D då vi skulle ge oss på Grosslockner, Österrikes högsts berg, på cykel. Vi startade alla från samma plats men jag med 1,5h försprång då killarna hade glömt flera saker på hotellet och var tvungna att åka tillbaka. För mig tog cyklingen 2,5h, men då gjorde jag även några korta stopp på vägen för vatten och andhämtning. Själva cyklingen var till en början ganska tuff men ju mer man cyklade desto lättare blev andningen och fokuset. Det var en konstant stigning och det handlade hela tiden om att trampa och fortsätta kämpa. Vi hade oerhört otur med vädret då det efter cirka 1h började regna, blåsa och bli disigt. Man såg i stort sett ingenting mer än 5 m framåt så den fina utsikten var bara att glömma. När jag efter 2,5h av cykling kom fram till stugan/restaurangen var det bara att byta om till varma kläder och beställa något varmt att dricka för att få tillbaka kroppstemperaturen. Några minuter senare kom även killarna och vi spenderade 2-3h i stugan med mat, dryck och härligt sällskap inna vi begav oss ut i det kalla vädret för att cykla hela vägen ner igen. Att cykla ner var nästan jobbigare än upp då vi hela tiden var tvungna att vara maximalt fokuserade och försiktiga på grund av den tjocka dimman och allt regn. Lördagskvällen spenderades även den ihop med Josef. Trots det hemska vädret var det en otroligt rolig helg och jag är efteråt väldigt stolt och glad över mig själv att jag lyckats med detta då jag innan inte har haft ett speciellt stort intresse för cykling. Blir kanske att komma tillbaka nästa år med för ytterligare cykling uppför Großglockner, nu vet jag ju i alla fall att jag ha orken och motivationen.

På grund av det tråkiga vädret blev det tyvärr inga bra bilder från själva cyklingen.

Nöje i huvudstaden

Prater nöjesfält, Wien

Hallå! Som ni ser så tillbringade vi söndagen i Wien på zoo och nöjesfält. Åkte tidigt på morgonen från Melk med tåg till huvudstaden, spenderade sedan flera timmar på Schönbrunns zoo innan vi avslutade dagen med några åkturer på Prater nöjesfält. För lillkillen var det en dag fylld med nya intryck och upplevelser och han var vaken ändå från tidig morgon till sena kvällen på grund av allt som fanns att se omkring. Det var inte bara djurparken som var en ny upplevelse för han utan även tåg, t-bana och karuseller var något helt nytt. Dagen avslutades sedan med middag på Schweizerhaus där jag provade den tjeckiska maträtten Çevapççi som var riktigt god.

Nästa helg väntar gokart och sedan den stora cyklingen uppför Grosslockner. Kan avslöja att jag redan är nervös inför om jag ska klara det eller inte. Efter gokarten på fredag eftermiddag beger vi oss till Zell am-see där vi ska stanna över natt innan cyklingen på lördag, stannar sedan ytterligare en natt då vi kommer vara alldeles för trötta för att åka tillbaka till Melk då det tar omkring 3h. Uppdatering kommer såklart efter nästa helg. Tills dess, ha det bra och önska mig stort lycka till, haha.

Cykling

Ber återigen om ursäkt för dålig uppdatering. Hur som helst är jag nu tillbaka med ett inlägg från dagens cykling. Jag, Werner (värdpappan) och hans mamma cyklade idag upp till ett ställe kallat Jauerling, cyklingen tog totalt omkring 2,5 h. Värdmamman, lillkillen och farfar kom sedan med bil och tillsammans avnjöt vi en god middag med en underbar utsikt över Wachau. Cyklingen var tuff då vi i stort sett hela tiden har uppför, efter ungefär 1h av cyklande föll regnet och vi ökade då takten den sista biten för att komma fram och få varmt ombyte. Väl framme tittade solen fram och jag kunde knäppa några härliga bilder på vår vackra utsikt. Efter dagens äventyr kommer jag garanterat sova gott.

Imorgon väntar en dag med ytterligare äventyr, denna gång i huvudstaden, Wien. Vi ska besöka Schönbrunns zoo vilket jag tror lillkillen kommer att gilla då han älskar att titta i böcker med djur. Kommer sedan avsluta dagen med ett besök på Prater nöjesfält.

Festival och barndop

Hejhej. Förra helgen var relativt lugn och avslappnad, fredagskvällen spenderades här i Melk med ännu en slags festival där det bjöds på mer mat, dryck och även musik. Vi stannade kvar till sena kvällen och pratade med flera olika människor, det visade sig att en tjej hade släkt i Halland och hon kunde även prata lite svenska med mig. Alltid lika roligt när man hör eller kan föra en konversation på svenska i ett annat land. På Lördagen var det sedan dags för barndop för min värdpappas systerdotter, vi började med lätt tilltugg hemma hos farföräldrar innan vi begav oss till kyrkan, Stift Melk. Det var mycket intressant att få uppleva ett österrikisk barndop och deras traditioner, kan säga att det var mer religiöst än vad vi är vana med i Sverige. Efter själva ceremonin i kyrkan åkte vi till Wachau där vi åt på en lokal restaurang med underbara mat. Söndagen började med sovmorgon innan vi gav oss iväg till en liten ort för lunch ihop med farföräldrarna och syster med familj. På eftermiddagen drog jag, värdappan och hans mor iväg på en cykeltur till Maria Taferl där vi belönade oss med en glass. Totalt cyklade vi i nästan 3h, bra start på träningen till Grosslockner som vi ska cykla uppför om cirka en månad.

Efter denna helg väntade sedan tre dagar av jobb, igår bjöd jag även familjen på raggmunk som trots lite misslyckande verkar ha gått hem. Har inga speciella planer för denna helg mer än att jag ska ta hand om lillkillen imorgon kväll då föräldrarna ska iväg på teater. Nästa lördag står det grannfest på schemat och det ska bli kul att få uppleva en riktigt grannfest då vi länge pratat om detta hemma. Ikväll ska jag bjuda familjen och farföräldrarna på kycklingenchiladas och håller tummarna för att även detta ska gå hem.